ID: 0875
врста предмета: научно-стручни
носилац предмета: Васић М. Бранко
извођачи: Васић М. Бранко, Поповић М. Владимир
контакт особа: Васић М. Бранко
ниво студија: мастер академске студије
ЕСПБ: 6
облик завршног испита: писмени
катедра: катедра за моторна возила
Студент стиче неопходна теоријска и практична знања о послепродајним активностима произвођача возила, а посебно о одржавању возила и начину изградње и рада система овлашћених сервиса, јер без адекватног одржавања нема ни нормалног функционисања нити нормалног коришћења возила. Инжењер аутомобилске технике мора да зна како се возило ствара али и како се оно користи и одржава да би обезбедио да возило у свим условима коришћења остварује своју функцију циља. То значи да инжењер аутомобилске технике мора да буде оспособљен да пројектује тзв. Систем одржавања, тј. планове и програме превентивног, корективног и комбинованог одржавања возила, као и да пројектује технологију сервиса, односно објекта у коме се возило одржава.
Након успешног завршетка овог курса, студенти би требало да буду оспособљени да: -Објасне процесе техничког одржавања различитих врста и категорија моторних возила; -Врше анализе промена стања моторних возила и идентификацију њихових узрока (промене стања услед погрешне употребе у експлоатацији возила, промене стања изазване хабањем, замором, промене стања изазване погрешним начином одржавања итд); -Oрганизују и имплементирају различите концепте и методологије одржавања возила; - Одреде неопходну логистику и системску подршку при одржавању моторних возила (управљање: резервним деловима, током људских ресурса и возила приликом пријема у сервис у зависности од предвиђених операција итд.); -Решавају конкретне практичне проблеме који се јављају приликом одржавања возила; -Препознају индикаторе перформанси одржавања; -Изнова самостално пројектују сервис у зависности од предвиђених врста операција одржавања и врсте и категорије возила које ће се у њему одржавати, и то кроз одређивање следећих параметара: производног програма, обим рада, броја радника и радних места, броја потребних површина грађевинског објекта сервиса (број и врсте радних одељења сервиса); -Одреде техничку опрему (дијагностичке системе, алате, дизалице итд.) за пројектовани сервис.
Теоријска настава је подељена у четири блока, који се састоје од четири тематске јединице са укупним фондом од 4х5 = 20 часова, са 4 х 2,5 = 10 часова за разраду предаваног и за овладавање новим градивом. Четири основна теоријска наставна блока обухватају (а) одржавања - Животни циклус и ефективност уложених средстава, Временска слика стања, Технолошке основе система одржавања, Варијанте технолошких решења, oдржавање и коришћење возила у посебним условима, (б) Технологије одржавања (корективних, превентивних и комбинованих), Промене стања возила, Методе провере стања возила, Технолошки поступци (в) Пројектни задатак, Број возила за одржавање, Процена капацитета система одржавања, Квалитет у употреби, и (г) Врсте технолошког процеса, Радно место за одржавање, Информациони системи, Логистика, Специјализовани и Типски сервиси.
У делу практичне наставе студент има 30 часова самосталног рада на израду једног семинарског рада и једног пројекта. У практичном делу се, према напред наведеним целинама, ради детаљнија тематска разрада у оквиру аудиторних вежби а затим и практичан рад студената обухвата израду семинарског задатка из дела пројектовања одржавања за одређено задато возило и израда пројекта у коме се пројектује систем одржавања сходно знањима стеченим у трећем и четвртом блоку теоријске наставе. Студент ће такође радити на савладавању задатака из области логистичке подршке одржавању, а као део пројекта система одржавања, бавиће се избором опреме за одређено радно место и димезионисањем капацитета за одржавање, као и елементима информационих система о раду и одржавању возила.
Пожељнa је дипломa машинског инжењера за моторна возила; Обавезно положен испит из предмета "Пројектовање возила 1“ и „Пројектовање возила“.
1. Учионица 2. Књиге предметног наставника 3. Књига другог аутора 4. Књиге на страном језику 5. Друга врста литературе 6. ИТ хардвер 7. ИT софтвер
укупан фонд часова: 72
ново градиво: 20
разрада и примери (рекапитулација): 10
аудиторне вежбе: 10
лабораторијске вежбе: 0
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 5
пројекат: 10
консултације: 0
дискусија/радионица: 2
студијски истраживачки рад: 0
преглед и оцена рачунских задатака: 0
преглед и оцена лабораторијских извештаја: 0
преглед и оцена семинарских радова: 5
преглед и оцена пројекта: 5
колоквијум са оцењивањем: 0
тест са оцењивањем: 0
завршни испит: 5
активност у току предавања: 10
тест/колоквијум: 0
лабораторијска вежбања: 20
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 0
пројекат: 30
завршни испит: 40
услов за излазак на испит (потребан број поена): 30
Васић Б., Јанковић Д., Цуровић Д.; Технологија одржавања возила, Машински факултет, Београд, 2000. ;
Универзитет у Београду, Машински факултет
Краљице Марије 16, 11120 Београд 35
тел. (+381 11) 3302-200, факс 3370364
mf@mas.bg.ac.rs