ID: 0955
врста предмета: научно-стручни
носилац предмета: Симић П. Александар
извођачи: Симић П. Александар
контакт особа: Симић П. Александар
ниво студија: мастер академске студије
ЕСПБ: 6
облик завршног испита: писмени+усмени
катедра: катедра за бродоградњу
У оквиру предмета студенти се упознају са основама бродске хидродинамике и како основни параметри бродске форме утичу на отпор брода. Студенти се оспособљавају да за уобичајене типове морских бродова одреде зависност отпора брода од брзине пловидбе применом традиционалних инжењерских метода. Осим тога, разматрају се и други конвенционални и неконвенционални типови бродова са гледишта отпора брода.
1. Студент је детаљно упознат са основним физичким појавама које карактеришу пловидбу брода. У том контексту, разматрају се традиционалне, али и савремене методе за решавање сложених физичких појава, у циљу одређивања отпора брода. Посебна пажња посвећена је моделским испитивањима и анализи резултата, као и поступцима за прерачунавање тако добијених резултата на брод у пуној величини. 2. Студент је оспособљен да примени свеобухватно знање из математике и механике флуида и основних инжењерских принципа у циљу одређивања отпора брода при пловидби. 3. Студент је оспособљен да критички анализира утицаје основних примарних и секундарних карактеристика форми на отпор уобичајених типова морских бродова, а у циљу оптимизације форме са гледишта отпора. 4. Студент је у стању да процени утицај одабраних параметара форме на отпор брода, како би умањио негативне аспекте на животну средину. 5. Студент је оспособљен да изабере и примени одговарајуће емпиријске и нумеричке методе за одређивање отпора брода, имајући у виду ограничења пловног пута, као и ограничења примењених метода. 6. Студент уме да изабере и критички процени релевантну техничку литературу и друге изворе информација за решавање сложених проблема из области бродске хидродинамике са посебним освртом на одређивање отпора брода. 7. Стечена знања студенту омогућавају решавање сложених инжењерских изазова и специфичних захтева при пројектовању које намећу савремени трендови у области бродоградње, а који се односе на отпор брода.
Да би се одредила потребна снага главног бродског мотора, неопходно је претходно одредити отпор брода. Ово се може постићи моделским испитивањима, нумеричким и различитим емпиријским методама. Настава је првенствено оријентисана ка практичној примени бродске хидродинамике у свакодневној инжењерској пракси. Посебна пажња се придаје моделским испитивањима која су још увек најпоузданија, као и екстраполацији резултата с модела на брод. Настава се реализује кроз следеће наставне целине: а) подела отпора према ITTC препорукама и одређивање појединих компоненти отпора брода, б) моделска испитивања, корелација модела с бродом, систематске и статистичке серије бродова, в) утицај ограничења пловног пута на отпор брода, г) препоруке за избор (пројектовање) бродских форми и д) брзи конвенционални и неконвенционални бродови.
У оквиру практичне наставе, тежиште је на изради самосталног пројекта који се, укратко, састоји у прорачуну отпора за депласмански морски брод (форму), а који је студенту већ познат из предмета Пловност и стабилитет брода 1; добијени резултати ће се користити и за пројект у предмету Пропулзија брода. Овим се омогућава да студент сагледа брод као целину, а сам отпор као део примењене бродске хидродинамике која је незаобилазна у процесу пројектовања брода. У оквиру овог дела наставе, студент се обучава да отпор израчуна и уз помоћ рачунара, тј. да сам направи и примени одговарајући математички модел. Поред овог, поједине наставне целине које су обрађене у оквиру теоријске наставе, пропраћене су и израдом рачунских задатака.
Неопходно је да је кандидат: завршио Основне академске студије (180 ЕСПБ) и да је урадио пројектни задатак из предмета Пловност и стабилитет брода 1
Писани изводи са предавања. Писанио упутство за израду пројекта. Допунска литература која се добија на предавањима. Интернет ресурси.
укупан фонд часова: 75
ново градиво: 20
разрада и примери (рекапитулација): 10
аудиторне вежбе: 8
лабораторијске вежбе: 0
рачунски задаци: 7
семинарски рад: 0
пројекат: 15
консултације: 0
дискусија/радионица: 0
студијски истраживачки рад: 0
преглед и оцена рачунских задатака: 0
преглед и оцена лабораторијских извештаја: 0
преглед и оцена семинарских радова: 0
преглед и оцена пројекта: 10
колоквијум са оцењивањем: 0
тест са оцењивањем: 0
завршни испит: 5
активност у току предавања: 5
тест/колоквијум: 0
лабораторијска вежбања: 0
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 0
пројекат: 35
завршни испит: 60
услов за излазак на испит (потребан број поена): 30
E. Lewis (editor): Principles of Naval Architecture (Chapter V – Resistance), SNAME, Jersey City, 1988. ; A. F. Molland, S. R. Turnock and D. A. Hudson, Ship resistance and propulsion, Cambridge University Press, 2017.; M. Hofman, D. Radojcic: Otpor i propulzija brzih brodova u plitkoj vodi, Masinski fakultet, Beograd, 1997. ; Radojčić, D., Kalajdžić, M., Simić, A., Power Prediction Modeling of Conventional High-Speed Craft, Springer, 2019. ; Radojčić, D., Simić, A., Motok, M., Momcilovic, N., Friedhoff, B., Design of Contemporary Inland Waterway Vessels - The Case of the Danube River, Springer, 2021.;
Универзитет у Београду, Машински факултет
Краљице Марије 16, 11120 Београд 35
тел. (+381 11) 3302-200, факс 3370364
mf@mas.bg.ac.rs